Φίλτρα

Τα φίλτρα είναι τα νεφρά του κινητήρα. Φροντίζουν να λειτουργεί ο κινητήρας σωστά, οικονομικά και με όσο το δυνατόν λιγότερες φθορές. Θεωρούμε ότι ο ρόλος τους δεν είναι πολύ σημαντικός αλλά αυτή είναι μια λάθος άποψη.

Τα φίλτρα διασφαλίζουν την μακροζωία του κινητήρα μας. Τα σωστά και ποιοτικά φίλτρα κάνουν την διαφορά.

Φίλτρα Ελαίου

Μπορεί να θεωρούμε τα φίλτρα ελαίου ως δεδομένα και απλά αλλά αυτό το μικρό και χαμηλού κόστους τμήμα του συστήματος λίπανσης παίζει ένα ζωτικό ρόλο στην προστασία του κινητήρα από πρόωρη φθορά. Κάθε κινούμενο μέρος μέσα στον κινητήρα αλλά και τα τοιχώματα του πιστονιού απαιτούν καθαρό λάδι για την λίπανση και την ψύξη, για να αντέξουν επί μακρόν. Το φίλτρο ελαίου, καθαρίζει το λάδι καθώς αυτό περνά μέσα από το φίλτρο. Αυτό δεν επιτρέπει σε μολυσματικούς παράγοντες να εισχωρήσουν στον κινητήρα προκαλώντας πρόωρη φθορά ή ακόμα και την καταστροφή του.

Όσο καλύτερα κατανοήσει κάποιος το σύστημα λίπανσης ενός κινητήρα, τόσο εκτιμά τον ζωτικό ρόλο που παίζει το φίλτρο. Όταν ο κινητήρας είναι σε λειτουργία, το λάδι εισέρχεται στην αντλία λαδιού μέσα από μια οπή η οποία στο ανοικτό άκρο της έχει σήτα. Η οπή αυτή βρίσκεται στο κάρτερ. Το λάδι εξέρχεται με πίεση και οδηγείται στο φίλτρο ελαίου. Από εκεί, το λάδι από την κεντρική παροχή, μεταβιβάζεται στην κεφαλή του κινητήρα λιπαίνοντας έτσι και τις βαλβίδες και τους εκκεντροφόρους. Κατόπιν, το λάδι αυτό λιπαίνει και ψύχει τα τοιχώματα του πιστονιού, τα έμβολα αλλά και τα ρουλεμάν του στροφαλοφόρου άξονα και μετά λόγω βαρύτητας επιστρέφει στο κάρτερ, ενώ υπάρχει και η περίπτωση να υφίσταται και φίλτρο επιστρεφόμενων λαδιών. Ύστερα από όλη αυτή την διαδρομή το λάδι έχει καθαρίσει τον κινητήρα από επικαθίσεις και υπολείμματα καύσης.

Βλέπουμε πως το φίλτρο του ελαίου κάνει μια πάρα πολύ σημαντική εργασία και δεν πρέπει να υποτιμηθεί ο ρόλος του. Η τοποθέτηση σωστού και ποιοτικού φίλτρου είναι αναγκαία για τη σωστή προστασία και συντήρηση του κινητήρα μας.

Φίλτρα Καυσίμου

Τα σύγχρονα συστήματα injection απαιτούν πάρα πολύ υψηλής καθαρότητας καύσιμο και εντελώς απαλλαγμένο από νερό (ειδικά σε diesel). Αντλίες υψηλής πίεσης, μπέκ γρήγορου παλμού, εγκέφαλοι μεγάλης ακριβείας συνθέτουν ένα πολύ δύσκολο πεδίο δράσης. Τα φίλτρα καυσίμου νέας γενιάς είναι σχεδιασμένα να προσφέρουν την μεγίστη προστασία σε όλα αυτά. Ακόμα ένα καλοδιατηρημένο σύστημα τροφοδοσίας προσφέρει οικονομία και υψηλές αποδόσεις βοηθώντας έτσι και στην προστασία του περιβάλλοντος.

Φίλτρα Αέρος

Τα φίλτρα αέρος είναι τα πλέον ζωτικής σημασίας φίλτρα σε ένα κινητήρα και συνήθως δεν τα αλλάζουμε (λαθεμένα) παρά μόνο όταν έχουν βουλώσει. Για να διατηρήσουμε όμως τη λειτουργία του κινητήρα μας σωστή (άρα και οικονομική) και για να μην προκαλέσουμε πρόωρη φθορά του, είναι σημαντικό να αλλάζουμε τα φίλτρα σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή.

Τα φίλτρο αέρος κατακρατά σκόνη, γύρη, κομματάκια ελαστικού, τρίχες, έντομα, υπολείμματα καύσης, υγρασία και άλλα, πριν ο εισερχόμενος αέρας αναμιχθεί με το καύσιμο. Φανταστείτε ότι ένας κινητήρας μπορεί να “κάψει” μέχρι και 45.000 λίτρα αέρα για κάθε 5 λίτρα καυσίμου την ώρα. Η σκόνη η οποία περνά και οδηγείται μαζί με το καύσιμο στον θάλαμο καύσης μπορεί κάτω από ορισμένες συνθήκες να αποβεί μοιραία για την ζωή του κινητήρα. Αυτό γίνεται γιατί η σκόνη μπορεί να μετατραπεί σε πολύ μικρά κομμάτια γυαλιού προκαλώντας γδαρσίματα στα τοιχώματα του κινητήρα μέχρι σημείου ολοκληρωτικής του καταστροφής. Ενδεικτικά στα παρακάτω παραδείγματα μπορεί να δει κάποιος την διαφορά σε όγκο της σκόνης που μπορεί να περάσει από ένα φίλτρο απόδοσης 99,97% και από ένα άλλο φίλτρο απόδοσης 99,16%. Οι επιπτώσεις είναι εύκολο για κάποιον να τις φανταστεί.

Κακής ποιότητας διηθητικά χαρτιά, ελαστικές φλάντζες οι οποίες δεν σφραγίζουν σωστά, κακής ποιότητας κόλλες δηλώνουν πως το φίλτρο το οποίο έχουμε προς χρήση δεν μπορεί να εξασφαλίσει επαρκή φίλτρανση. Σε συνδυασμό με τις εξαιρετικά ακραίες συνθήκες οι οποίες επικρατούν στην χώρα μας, ο κινητήρας μας είναι καταδικασμένος να καταστραφεί.

Οι πρώτες ενδείξεις είναι μεγάλη αύξηση στην κατανάλωση καυσίμου όπως επίσης και ατελής καύση. Κατόπιν, ο κινητήρας δεν κρατάει ρελαντί και σιγά αλλά σταθερά η κινητήρας χάνει την συμπίεσή του.

Έτσι, καταστράφηκε ο κινητήρας μας χωρίς καλά-καλά να καταλάβουμε τι έφταιξε. Συνεπώς πρέπει να χρησιμοποιούμε φίλτρα τα οποία προέρχονται από μεγάλους και αναγνωρισμένους κατασκευαστές.

Αλλάζοντας ένα φίλτρο αέρος:

  • Ποτέ μην ανοίγετε το φιλτροκούτι για τον έλεγχο κατάστασης του φίλτρου. Αν το όχημά σας έχει δείκτη αλλαγής του φίλτρου συμβουλευτείτε το. Είναι ο ασφαλέστερος τρόπος για να γνωρίζετε πότε πρέπει να αλλάξετε το φίλτρο σας.
  • Όταν αλλάζετε το φίλτρο αέρος, αφαιρέστε το με προσοχή. Το φίλτρο είναι γεμάτο σκόνη και δεν θα θέλατε να μπει όλη αυτή η σκόνη στον κινητήρα.
  • Όταν με ασφάλεια αφαιρέσετε το παλιό σας φίλτρο, σκουπίστε με ένα καθαρό και ελαφρώς εμποτισμένο με λάδι πανί και καθαρίστε σχολαστικά το φιλτροκούτι. Μην χρησιμοποιήσετε πεπιεσμένο αέρα γιατί θα σπρώξετε την σκόνη προς την εισαγωγή του αέρα.
  • Αν το σύστημα εισαγωγής αέρα, έχει και προφίλτρο, καθαρίστε το και επανατοποθετήστε το στην θέση του.
  • Δεν συνιστούμε να επαναχρησιμοποιήσετε το παλιό σας στοιχείο. Αν αυτό δεν μπορεί να γίνει, τότε μπορείτε να το καθαρίσετε γνωρίζοντας ότι η απόδοσή του δεν είναι ούτε η αρχική αλλά και δεν ισχύει η εγγύηση του κατασκευαστή. Αυτό μπορείτε να το κάνετε ως εξής: Χτυπήστε το ελαφρά προς το έδαφος με πολύ προσοχή ώστε να μην καταστραφεί το χαρτί. Εναλλακτικά μπορείτε να το φυσήξετε με φορά από μέσα προς τα έξω με πίεση περίπου με 1 bar.
  • Τοποθετείστε το νέο φίλτρο και κάντε έλεγχο παρατηρώντας την σωστή εφαρμογή του.
  • Σφραγίστε το καπάκι του φιλτρόκουτου και κάντε έναν τελικά έλεγχο. Αντικαταστήστε κάθε χαλασμένο ή κομμένο σωληνάκι.